تصویربرداری هوایی،هلی شات،کوادکوپتر،فیلمبرداری هوایی و یا هر اسم دیگه ای که روی این سیستم جدید تصویربرداری گذاشته میشه،همگی برای یک هدف کاربرد دارند.

هدف یا قابلیتی که در گذشته،آرزو برای یک تصویربردار محسوب میشد،و فقط برای افرادی خاص و طی مراحل پیچیده و استفاده از هلی کوپتر نظامی و غیر نظامی تحقق پیدا میکرد.

هدف،ضبط تصاویری با زاویه دید متفاوت بود؛از آسمان به سطح زمین! فیلمبرداری هوایی در گذشته فقط در سطوح حرفه ای سینما قابل برداشت بود،همونطور که اشاره شد طی مراحل پیچیده که گاهی اوقات هم با شکست مواجه میشد و کارگردان هم از خیر برداشت این نما گذشت می کرد.

و اما امروز… هلی شات،کوادکوپتر،فیلمبرداری هوایی،پهباد،درون(واژه انگلیسی پهباد)،تصویربرداری هوایی ،این ها واژه های رایج امور تصویربرداری برای افراد حرفه ای و یا غیرحرفه ای شده است چرا که به سادگی میتوانند یک پهباد تصویربرداری(هلی شات) در اختیار داشته باشند و نما های مورد نیاز خود را ثبت و ضبط کنند.

هزینه فیلمبرداری هوایی هم به عوامل مختلفی بستگی دارد، که اول از همه نوع پهباد مورد استفاده تعیین کننده هزینه تصویربرداری هوایی و سپس لوکیشن، زمان پرواز و چند عامل دیگر.

رزولوشن تصویر در هلی شاتکوادکوپتر ها با قدرت مانور بالایی که در اختیار خلبان هلی شات می گذارد تا فیلم و عکاس هایی با کیفیت بسیار بالا و انواع فرمت های تصویری ضبط کند.

رزولوشن های فیلمبرداری کوادکوپتر HD/FHD/2K/2.7K/4K با فرمت MOV/MP4 و فرمت های عکاسی DNG/RAW که میتوان عکس را در نرم افزار های مربوط ویرایش کرد. اینها فقط قسمتی از امکانات هلی شات های موجود در بازار می باشد.

کوادکوپتر ها کاربرد های دیگری هم دارند نظیر نقشه برداری و تجسس که بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

سیستم ناوبری GPS در هلی شات

از دیگر امکانات هلی شات ها یا کوادکوپتر میتوان سیستم های ناوبری و مکان یابی آنها اشاره کرد که نقش مهمی در کنترل و تشخصی موقعیت بهتر برای ثبت تصاویر دقیق تر را فراهم می سازد.برای مثال،درحال انجام تصویربرداری در مناطق کوهستانی هستید که دید مناسبی نسبت به اطراف و پرنده خود (هلی شات) ندارید در ابن مواقع سیستم موقعیت یاب یا GPS کوادکوپتر کمک زیادی به شما میکند،به این صورت که می توانید باتوجه به نقشه گرافیکی که سیستم در نمایشگر در اختیار کاربر می گذارد،اشراف کاملی نسبت به موقعیت خود با هلی شات و منطقه تصویربرداری داشته باشید.یکی از کاربرد های سیستم موقعیت یاب کوادکوپتر در اختیار کاربر قرار میدهد سیستم Back To Home (برگشت به خانه) می باشد که در محصولات DJI قابل استفاده می باشد؛به این صورت که کاربر به محض دادن این فرمان به سیستم،بلافاصله پرنده به موقیعت اولیه خود پرواز را آغاز کرد باز می گردد.این سیستم برای کاربران مبتدی بسیار مناسب و کارامد می باشد.

تصویربرداری در شب با هلی شات

از دیگر امکانات پیشرفته و کارامدی که کوادکوپتر های موجود در بازار قابلیت آن را دارند،تصویربرداری در شب می باشد که بسیار حائز اهمیت فراوان می باشد چراکه تصویربرداری هوایی و یا هر نوع دیگر آن به شب محدود نمیشود و این به درخواست کارفرما بستگی دارد.به طور خلاصه و بدون هیچ پیچیدگی این را می توان گفت که بدون افت کیفیت و با بالاترین سطح تصویری می توان تصویربرداری هوایی در شب را اجرا و ثبت کرد.

حداکثر برد فاصله در هلی شات

این قابلیت در کوادکوپتر های مختلف متغیر می باشد، آن هم باتوجه به مدل دستگاه مورد نظر.این پارامتر از فواصل ۲ تا ۷ کیلومتر متغیر است در مرود ارتفاع هم از ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر.برای مثال در هلی شات هایی با قدرت بیشتر از دو پارامتر محدود تر می شوند که یک دلیل آن میزان جریان مصرفی از باتری می باشد، به این صورت که کوادکوپتر پر قدرت تر انرژی بیشتری از باتری را مصرف می کند و این عمل سریعتر اتفاق می افتد در نتیجه برای فرود و یا برگشت به محل پرواز نباید فاصله زیادی را طی کند ،یعنی باید نزدیک تر باشد تا از حادثه های احتمالی برای پرنده جلوگیری کرد.